Black Friday NotinoBlack Friday Notino
Tichý luxus: marketing alebo nový módny trend v obliekaní?

Tichý luxus: marketing alebo nový módny trend v obliekaní?

Tento rok sa sociálne médiá zaplnili novým trendom vo svete módy s názvom “tichý luxus”. Poďme zistiť, čo sa za “tichým luxusom” skrýva a prečo o ňom všetci hovoria.

Dnes sa budeme zaoberať tým, čo je Tichý Luxus a prečo o ňom všetci hovoria. Posledných pár mesiacov nám všetky sociálne siete rozprávajú o akomsi trende Tichom Luxuse a štýle Old Money. Hra týchto slov vlastne tak hladí uši, že sa človek hneď chce pridať k tejto skupine úctyhodných ľudí, ktorí nosia všetku tú krásu. A pridať sa k radom najbohatšej časti planéty, no aspoň vizuálne.

Tichý luxus: marketing alebo nový módny trend v obliekaní?

Novinári a štylisti sa pritom všetci krížom-krážom cvičia v technikách, v príkladoch, v popise. Kritici prorokujú tomuto trendu super dlhý život a módni influenceri zahŕňajú jeho prvky do svojho štýlu. Poďme zistiť, čo je to za trend a aký je nový. Koľko má marketingových trikov a čo má “tichý luxus” spoločné s minimalizmom. Povieme vám o trende “tichý luxus” to, čo vám nikto nepovedal a pravdepodobne ani nepovie.

Tichý luxus je teda filozofiou nenápadného elegantného šatníka. Old Money je štýl ľudí, ktorí už dlho disponujú bohatstvom, prosperitou, ktorá sa dedí z generácie na generáciu, z dedov na otcov, z nich na synov a dcéry. A tento blahobyt je taký stabilný, že synovia a deti automaticky vypínajú potrebu niekomu vo svete niečo dokazovať a nejako vyniknúť.

Už majú všetko a všetko bude. Nepotrebujú nosiť tašku s logom, aby každý hneď vedel, z akého je butiku. Nenosia módu na jedno použitie, aj keď stojí veľa, a hlavne, ich veci stoja veľa. Ale pri pohľade na ne by ste to nikdy neuhádli, ak nenakupujete v tých istých značkách.

Princíp Tichého Luxusu a Old Money je v tomto prípade úplne opačný. Základom tichého luxusu sú prémiové značky, prírodné tkaniny, naturálne prírodné farby, snaha o minimalizmus a také odmietanie zjavnej demonštrácie hodnoty vecí značiek.

Sú to hodinky, ale bez diamantov, tašky a topánky bez loga, veci, podľa ktorých bežný človek nedokáže okamžite identifikovať značku alebo cenu. Ale tieto veci bez toho vyzerajú statusovo a bezchybne.


Hlasný príbeh “Tichého luxusu”

Na titulky svetových novín sa “tichý luxus” dostal 23. februára, keď sa herečka Gwyneth Paltrowová na týždeň dostala pred súd. A vyzerala čo najbezchybnejšie, čo najvhodnejšie. Sivý nohavicový kostým, tmavomodré polo tričko s dlhým rukávom, rozšírená midi sukňa, mliečny sveter, kardigán v rovnakom odtieni, biela košeľa, modré sako – bolo toho veľa.

Nosila tam veľa outfitov, ale nebol to len lakonický základ, boli to značky s prívlastkom “Luxe”. PRADA, The Row, Celine, základné veci od najdrahších značiek. Ak sa predtým celebrity v súdnej sieni snažili obliecť čo najneutrálnejšie, len aby získali dôveru poroty a snažili sa predstierať, že sú čo najobyčajnejšími ľuďmi, Gwyneth urobila to isté, ale obliekla sa do veľmi, veľmi, veľmi drahých značiek.

Gwyneth Paltrow príbeh Tichého luxusuGwyneth Paltrow
Gwyneth Paltrow tichy luxusGwyneth Paltrow

Pozrite sa sami kašmírové polo za 2000 dolárov topánky za jeden a pol, náhrdelník za 25 000, chápete úroveň? Väčšina bežných ľudí pri pohľade na tieto snímky povie, že je oblečená čo najjednoduchšie a najslušnejšie, status áno, ale nie značkovo v bežnom zmysle slova.

Tichý luxus je “tichý” preto, lebo ho nevidí a nechápe každý, ale len tí, ktorí o ňom vedia, ktorí ho poznajú a potrebujú. Úzky okruh niekoľkých vyvolených, ktorí majú prístup k rovnakým veciam.

AKO VZNIKOL TREND TICHÝ LUXUS

Myšlienka Tichého Luxusu v skutočnosti nie je nová. Niektorí jej pôvod pripisujú 18. storočiu a Priemyselnej revolúcii. Vtedy sa bohatými nestali tí, ktorí nosia parochne a drahé šperky, ale tí, ktorí si obliekli dobrý biznis oblek.

Trend Tichý luxus je znakom toho, čomu sa hovorí Old Money, bohatstva, ktoré bolo u starého otca, potom u otca, resp. má jeho syn. A v tomto prípade by nikoho neprekvapilo, keby na stretnutí videl rolexky. Navyše s najväčšou pravdepodobnosťou vôbec nenosia Rolexky. Rolex je vulgárny, to vám povedia zástupca Old Money.

ako vznikol styl Old Money

Vyberajú si dôstojnejšie značky hodiniek s históriou, kvalitné drahé veci. Cena nie je dôležitá v každom zmysle, ale postavenie zaväzuje obliekať sa do značiek určitého segmentu. Výber a cena imidžu je jasná len im podobným a ostatní to nepotrebujú.

Nie sú to len a ani tak veci z najnovších kolekcií, pretože Quiet Luxury nie je o móde. Tichý luxus má miesto pre doplnky, ako sú vintage predmety, ktoré boli zdedené po babičke. A zväčša nezáleží na tom, aké staré sú ich veci, dôležité je, aby boli vynikajúcej kvality a vyzerali čo najstatusovejšie.

Okrem toho existujú značky v módnom priemysle, pre ktoré sa tichý luxus stal základom podnikania, prvkom DNA ich štýlu. Napríklad The Row, Celine (najmä v časoch Phoebe Philo), Max Mara, Jil Sander, Ralph Lauren.

Tieto značky sa nezaoberajú módnymi trendmi, už roky vyrábajú základné kúsky mimo módy a minimalistické kúsky, ktoré tiež nevyjdú z módy. To znamená, že tichý luxus je tu s nami vlastne už dlho a zostane navždy.

BYŤ AKO ONI

Snímky zo seriálu HBO MAX SuccessionSnímky zo seriálu HBO MAX “Succession”

Teraz sa poďme porozprávať o tom, či je tichý luxus dostatočne “tichý”. Keď hovoríme o typickom “tichom luxuse”, okamžite sa nám vybaví citát Warrena Buffetta: “peniaze hovoria, bohatstvo šepká”. Keď nemusíte nikomu nič dokazovať, keď si vyberiete to najlepšie, čo je k dispozícii, a stavíte na základ a kvalitu. Keď posielate neverbálny signál len tým, ktorí ho pochopia, len svojim.

Na druhej strane si musíte uvedomiť, že “tichý luxus” je dnes okrem iného aj módnym trendom. Nosiť sa ho rozhodli nie “dedičia desiatej generácie bohatých Rockefellerovcov”, ale tí, ktorým sú ikonické luxusné značky vo všeobecnosti nedostupné. Rovnako ako tisíc mladých blogerov, ktorí dajú hashtag #quietluxury a očakávajú, že zistíme, že je to Celine a koľko stojí, chápete, čo máme na mysli?

Ak chcete ukázať svoj status a bohatstvo, o akom tichu môžeme hovoriť? Všeobecne platí, že ako na každý iný trend, aj na tichý luxus existujú rôzne názory.

Vychádzajme z toho, že je to spôsob života. Keď si vyberiete to najlepšie, keď sa staráte o svoje telo, domov, kondíciu. Dodržiavanie zásady Less is more, menej je viac a staviť na kvalitné veci a dlhodobé trendy.


PREČO TERAZ?

A teraz je najzaujímavejšie, prečo sa trend tichého luxusu objavil práve teraz. Orientácia na kvalitné trvanlivé veci, drahú jednoduchosť, ušľachtilú striedmosť bola vždy znakom minimalistického štýlu.

Opakovane sme vás vyzývali, aby ste kupovali práve takéto veci, pretože dlho vydržia, nevyjdú z módy, dajú sa ľahko kombinovať medzi sebou, vyzerajú drahšie, ako stoja, sú ekologické, prispievajú k rozumnej spotrebe, chránia prírodu a planétu a všetky podobné ďalšie veci.

Ak sa na to pozrieme globálnejšie, módny priemysel nikdy nebude hrať na túto kartu v dobrých časoch. V dobrých časoch vám budú na všetkých miestach predávať perie, kamienky, jednorazové tašky, ktoré o pol roka vyzvú na zmenu na nové, pretože tie už nie sú módne. V dobrých časoch robí módny biznis všetko preto, aby ste nakupovali veľa, rôzne, častejšie a zbytočnejšie.

Práve teraz svet prechádza mnohostrannou krízou vrátane ekonomickej. Len v takýchto chvíľach sa móda tvári vážne a hovorí, dievčatá, mali by sme byť rozumné a kupovať dobré, večné, praktické a univerzálne. Toto posolstvo vždy úspešne prenikne do vedomia človeka vystrašeného krízou a nestabilitou, ale napriek tomu ochotného ísť nakupovať.

TICHÝ LUXUS PRE ŠIROKÉ MASY

Tentoraz sa marketéri naozaj prekonali a máme tu najúžasnejší názov “tichý luxus”, ktorého chceme byť súčasťou. Marketéri vám nepovedia, aby ste si kúpili základné veci a budete stále spokojní. Hovoria vám, aby ste sa stali jedným z Old Money.

Na uplynulých týždňoch módy sme videli veľa jednoduchého oblečenia v neutrálnych farbách a všetky tie prvky, ktoré sú dnes podstatou tichého luxusu. Loewe, Yve Sant Laurent, MIU MIU, dokonca aj Gucci po zmene kreatívneho riaditeľa nám ukázali pokojné kolekcie so základom minimalizmu.

Zároveň demokratickejšie značky zachytili tento trend a sú pripravené obliecť nás do základného šatníka bez obrovských rozpočtov. Tu nám prichádza na pomoc dobrý vkus a umenie vybrať si veci, ktoré vyzerajú drahšie, ako stoja.

Ak nepotrebujete zapôsobiť na dedičov Rockefellerovcov, môžete si pokojne vybrať nie Max Mara alebo HERMES, ale niečo rozpočtovejšie, ale dizajnovo podobné. A nosiť demokratickejšie veci rovnako štýlové a “tiché” ako značkové. “Tichý luxus” je skrátka nová generácia minimalizmu s dôrazom na uváženú spotrebu a “investičné” nákupy.

Kde hľadať príklady štýlu na inšpiráciu

Modelka Rosie Huntington-WhiteleyRosie Huntington-Whiteley

Príklady inšpirácie nájdete doslova všade: prechádzajte internet, čítajte médiá, pozrite si TikTok a Pinterest.

Inšpirovať sa môžete Rosie Harington-Whiteley: už dlho je skutočnou vyznávačkou “tichého luxusu”. Rosie nemožno vidieť v krikľavých farbách alebo superkreatívnych vzoroch. Vyberá si dokonalé základné strihy, klasické siluety a jednoliate farby. Z toho všetkého sa dá veľmi ľahko vytvoriť kapsulový šatník, ktorý modelka skutočne používa. A len skúsené oko dokáže rozpoznať, že všetky kúsky sú prémiovej kvality a za dobrú cenu.

Elsa HoskElsa Hosk
Anouk YveAnouk Yve
Marianne SmythMarianne Smyth
Georgina LennonGeorgina Lennon

Trochu o značkách

Ako sme už písali “Tichý luxus” bol v móde prítomný odjakživa, pretože je nadčasový. A, samozrejme, existujú značky, ktoré sa vždy držali tohto konceptu a neponáhľali sa za rýchlymi trendmi.

Príkladov takýchto značiek je dosť – ich veci sú vždy úspešné a obscénne drahé. Neboja sa kríz ani iných kolapsov. A ak hovoríme o globálnych značkách, ktoré obliekajú bohatých v old money, je to tak: Brunello Cucinelli, Ralph Lauren, Loro Piana, Hermès, MaxMara, SAINT LAURENT, Celine, Jil Sander, The Row a Khaite.

ZÁVER

Aby ste vyzerali draho, stačí si vybrať kvalitné oblečenie klasického strihu a prísny imidž rozriediť detailmi. Je lepšie odmietnuť oblečenie so zjavnými logami. Priťahujú pozornosť a zlacňujú obraz, pridávajú vizuálny šum. A to nepotrebujeme!

Preto vyberajte si kvalitné veci. Nemusia byť superdrahé, hlavné je, aby oblečenie vydržalo dlho. Oblečenie tiež pravidelne kontrolujte, či na ňom nie sú škvrny a diery. Ak nejaké sú, nemajú vo vašom šatníku miesto.

Úhľadnosť je dôležitejšia ako značka. Upravený zovňajšok vždy vyzerá atraktívne a draho. Nikto nepozná, koľko stojí vaša vyžehlená biela košeľa – 20 000 alebo 1 000 – ak je z hrubej látky a má aktuálny štýl. No pokrčené veci rozhodne nepridajú na imidži pôvabu.

Nie ste si istí, akú farbu si vybrať? Zvoľte svetlé farby, je to výhra pre všetkých. Vyberte si béžové, mliečne a biele tóny v oblečení. V skutočnosti nie sú také náročné na starostlivosť – stačí ich prať pri nízkych teplotách.

Fashionista | Last Updated:   October 24, 2023