Black Friday NotinoBlack Friday Notino
LOUIS VUITTON. Ako vznikla legenda

LOUIS VUITTON. Ako vznikla legenda

Módny dom známy svojou tradíciou a najvyššou kvalitou výrobkov. Dnes sa pozrieme na príbeh vzniku značky Louis Vuitton.

Na svete sotva existuje očarujúcejšia značka batožiny ako Louis Vuitton. Legendárna hnedá koža posiata zlatým monogramom pripomína začiatky fenoménu mestského turistu. Dnes, keď kufre a kožené aktovky nahradili lacné tašky na kolieskach a batohy, sa zdá, že takmer zabudnutým jazykom cestovania na veľké vzdialenosti stále hovorí len Louis Vuitton. Hoci sa aj iné značky batožiny, ako napríklad Goyard, Moynat či Gucci, môžu pochváliť bohatou históriou, Louis Vuitton sa od nich odlišuje. Poďme sa však dozvedieť, ako značka vznikla a aký je príbeh parížskeho výrobcu batožiny.

PRÍBEH ZNAČKY LOUIS VUITTON

Zakladateľom legendárnej spoločnosti bol Louis Vuitton. Narodil sa v roku 1821 v malom mestečku vo východnom Francúzsku v rodine poľnohospodára. Keď mal chlapec 10 rokov, zomrela mu matka a čoskoro potom aj otec. Louis vyrastal v pestúnskej starostlivosti a od svojho nevlastného otca stolára sa naučil pracovať rukami. Ako 13-ročný odišiel z domu hľadať lepší život.

Trvalo mu dva roky, kým prešiel 470 kilometrov a dostal sa do mesta svojich snov – Paríža.

Hľadal si prácu a vstúpil do dielne Monsieura Maréchala, ktorý vyrábal truhlice pre cestujúcich. Tu Louis ako učeň začal svoju kariéru.

LOUIS VUITTON. AKO VZNIKLA LEGENDA

Na začiatku 19. storočia sa v Európe rýchlo rozvíjala železničná doprava. Dopyt po pevných obaloch na batožinu rástol každým dňom. Bohatí zákazníci nepotrebovali len to, aby sa k nim batožina dostala vcelku. Vyrobiť truhlicu na konkrétnu cennú batožinu, zabaliť ju – aj to bola Maréchalova práca.

Hbitému učňovi sa darilo. Bol čistotný, zdvorilý k zákazníkom a dôkladný v detailoch.

O niekoľko rokov poznali všetci módni fajnšmekri v Paríži mladého Louisa ako najlepšieho majstra cestovných kufrov. V roku 1853 sa stal osobným baličom cisárovnej Eugénie de Montijo, Napoleonovej manželky. Táto pozícia nakoniec priviedla Vuitton k najvýznamnejším a najbohatším zákazníkom v krajine.

Remeselníci Louis Vuitton, 19. storočie
V roku 1854, po 17 rokoch práce pre Marechala, si Louis otvoril vlastnú dielňu na Rue Neuve des Capucines v Paríži neďaleko námestia Vendôme.

“Bezpečne zabalí aj tie najkrehkejšie predmety. Špecializuje sa na balenie módnych výrobkov,” píše sa na nápise pri vchode.

Veľkú časť práce dielne tvorili zákazky na mieru. Napríklad v roku 1856 Louis vytvoril celú kolekciu kufrov na poníky. Objednávku zadal slávny francúzsky cirkus Rancy, aby mohol pohodlne prepravovať svoje cenné cirkusové kone.

NAJLEPŠÍ VÝROBCA KUFROV V EURÓPE

Vuitton si okamžite uvedomil: ak chcete byť úspešní, musíte sa neustále vyvíjať.

Ako prvý použil na čalúnenie plátno namiesto kože a jeho kufre boli vodotesné. Tradičné kufre z hrubej kože sa museli pravidelne olejovať. A ak takáto batožina zmokla, vydávala nepríjemný zápach prasacej kože. Látka, samozrejme, takéto problémy nemala. Plátno bolo odolnejšie a ľahko sa udržiavalo.

Podnik sa rozrástol a Louis sa čoskoro presťahoval do mesta Agnères, aby rozšíril výrobu. V logisticky dobre umiestnenej dielni sa vyrábala batožina pre zákazníkov na celom svete a elegantné sídlo sa stalo domovom rodiny Vuittonovcov. Louis Vuitton tu stále vyrába špeciálne objednávky.

Louis Vuitton spôsobil revolúciu vo výrobe kufrov. Remeselníci sa správne rozhodli, že kufre s oblými vrchnákmi sú veľmi nepohodlné na prepravu. Louis urobil svoje kufre obdĺžnikové, aby sa dali pohodlne ukladať jeden na druhý. V dôsledku toho bola menšia pravdepodobnosť, že sa kufre prevrátia, a menšia pravdepodobnosť, že sa poškodia.

Nový kufor sa volal Trianon. Bol potiahnutý sivou nepremokavou látkou a okraje boli chránené kovovými rohmi.

Truhlica Trianon od Louis Vuitton

Ochrana proti falšovaniu

Ako všetko veľmi populárne, aj Vuittonove výrobky sa začali falšovať už v polovici 19. storočia.

Aby sa odlíšil od svojich konkurentov, prišiel Louis s nápadom maľovať plátno odtlačkami. Najskôr sa objavili hnedé a béžové pruhy a potom šachovnicová potlač, ktorá sa dodnes spája so značkou Louis Vuitton.

Cestovná truhlica Louis Vuitton Rayée
Cestovná truhlica Louis Vuitton Damier

V roku 1867 získal Louis bronzovú medailu na medzinárodnej výstave v Paríži. Každý, kto si mohol dovoliť cestovať, chcel kufor Vuitton. Posiela objednávky do celého sveta: od Ruska po Egypt, najíma ďalších zamestnancov.

Majstra nezastavila ani vojna s Pruskom a občianska vojna vo Francúzsku. Keď zazneli posledné výstrely, Vuitton sa vrátil do Agnères. Dedina bola v troskách. Nezachovala sa ani jeho dielňa; náradie a materiál mu ukradli. Louis sa rozhodol začať odznova a rýchlo otvoril nový obchod v centre Paríža, ktorý sa práve prestavoval.

Krajina sa znovuzrodila, ľudia začali opäť cestovať a najlepší výrobca kufrov vo Francúzsku sa vrátil.

Pre nových zákazníkov prišiel Louis s novými riešeniami. Na svoje kufre zaviedol bezpečný uzamykací systém a dokonca si dal patentovať šikovný pružinový zámok. Všetky modely zámkov boli uložené v dielňach pre prípad, že by majiteľ potreboval iný kľúč.

Louisov syn (Georges) dokonca v novinách vytlačil výzvu slávnemu iluzionistovi Harrymu Houdinimu, v ktorej mu ponúkol, aby sa dostal zo zamknutého kufra Vuitton. Houdini túto výzvu nikdy neprijal.

Louis Vuitton

CEZ STÁROČIA A GENERÁCIE

Po smrti zakladateľa prevzal podnik jeho syn Georges. Pod ním sa objavil legendárny monogram s kvetmi, kosoštvorcami a písmenami LV na pamiatku jeho otca. Prvá truhlica s týmto dizajnom sa začala predávať v roku 1897.

Syn legendárneho zakladateľa sa rozhodol presadiť značku na medzinárodnej úrovni. Obchody boli otvorené v Londýne, New Yorku a Buenos Aires. Georges otvoril aj slávny butik Louis Vuitton na Champs-Élysées, ktorý sa stal najväčším obchodom v Paríži.

Prvé dámske kabelky LV sa objavili v roku 1930. Mimochodom, boli koncipované ako tašky na nosenie špinavej bielizne. Keepall, mäkká cestovná taška a predchodca prvých kabeliek LV, je stále veľmi populárna.

Louis Vuitton Keepall
Louis Vuitton Keepall

Po Georgesovi nastúpil jeho syn Gaston Louis Vuitton. Pod jeho vedením sa ikonický výtlačok ešte zmenšil. Vďaka tomu sa monogram objavil na všetkých výrobkoch značky.

Louis Vuitton si druhú svetovú vojnu radšej nepripomína. Faktom je, že spoločnosť podporovala nacistov. Pri vchode do parížskeho butiku bol nápis: “Vstup so psami je zakázaný. Židom nie je vstup povolený.”

Rovnako ako v 19. storočí však bola značka stále znakom postavenia, dobrého vkusu a dokonalej kvality.

Louisovi potomkovia boli nemenej podnikaví ako zakladateľ značky. Popularita loga LV rástla a butiky sa otvárali po celom svete. Louis Vuitton sa v roku 1987 zlúčil s ďalšou významnou luxusnou značkou Moet Hennessy a vznikla spoločnosť LVMH. Dnes holding vlastní značky Christian Dior, Hennessy, Givenchy, Emilio Pucci, Kenzo a mnoho ďalších.

Princezná Diana s Louis Vuitton
Angelina Jolie s kabelkou Louis Vuitton
Kim Kardashian s Louis Vuitton
Miranda Kerr s Louis Vuitton

ZVLÁŠTNE OBJEDNÁVKY

Je zaujímavé, že technológia kufrov sa od prvej dielne Vuitton nezmenila. Puzdro je vyrobené z topoľa a čalúnené plátnom Monogram. Zachovali sa prvky ochrany rohov, ako aj veľmi spoľahlivé zámky. Spoločnosť LV poskytuje na všetko svoje príslušenstvo doživotnú záruku. Výrobky, ktoré vykazujú známky opotrebovania, alebo náhodne poškodené výrobky sa opravujú v servise.

Nové tisícročie prinieslo spoločnosti nové zákazky na mieru. Komu inému zveriť tie najcennejšie veci ako Louis Vuitton?

V roku 2014 bola vyhotovená špeciálna objednávka pre primabalerínu Mariinského divadla Dianu Višnevovú. Do kufra Malle Ballerina sa zmestí päť až šesť tutusov, 16 až 18 párov topánok na tancovanie a doplnky pre tanečnice.

Kufor LV pre Dianu Višnevovú

Remeselníci značky vyrobili aj kufor na prepravu trofeje majstrovstiev sveta vo futbale, ktoré sa konali minulý rok v Rusku. Šesťkilogramová trofej vyrobená zo zlata a zdobená malachitom bola uložená do bezpečnej schránky s logom LV.

Trofej Svetového pohára v pokladni LV


MARC JACOBS V LOUIS VUITTON

Nicolas Ghesquière
Rok 1997 možno považovať za začiatok novej éry značky Louis Vuitton. Marc Jacobs sa stáva kreatívnym riaditeľom domu. V tom čase už má dizajnér skúsenosti zo spoločnosti Perry Ellis v Spojených štátoch a vlastnú značku.

Marc po prvýkrát preniesol grunge na pódium a obliekol modelky do hodvábnych šiat a drsných pánskych topánok.

Zatiaľ čo kritici tlieskali, v Perry Ellis sa takýchto experimentov zľakoli a zrušili Jacobsovu zmluvu.

Marc sa nenechal odradiť, presťahoval sa do Talianska a čoskoro sa stal vedúcim kreatívneho tímu legendárnej značky LV.

Spoločnosť uviedla na trh svoje vôbec prvé kolekcie pánskeho a dámskeho oblečenia a obuvi pret-a-porter. Súčasťou boli aj doplnky a šperky. Čisté farby a minimalizmus sú na konci 90. rokov rozhodne niečím novým.

Kolekcie Louis Vuitton
Kolekcie Louis Vuitton
Príjmy spoločnosti rastú a Jacobs pokračuje v tvorbe. Začína spolupracovať s renomovanými umelcami. Nové nápady, netradičné riešenia a variácie na legendárnu tému loga. Marc pridáva do stáročnej tradície a remeselnej zručnosti značky LV veľa skutočnej módy a robí ju modernejšou.

Marc Jacobs rád menil prehliadky na skutočnú šou. Jeho modely sa previezli na kolotoči, vystúpili z výťahu a zišli po eskalátore. A vo svojej najnovšej kolekcii dizajnér zinscenoval všetko naraz. Rozlúčka bola veľkolepá, slávnostná a smutná. Marc pracoval v spoločnosti Louis Vuitton 16 rokov.


NICOLAS GHESQUIÈRE V SPOLOČNOSTI LOUIS VUITTON

Nicolas Ghesquière
Nazvali ho módnou misiou, čo veľa vysvetľuje. Nicolas Ghesquière začal pracovať s Jeanom Paulom Gaultierom v 18 rokoch a kreatívnym riaditeľom značky Balenciaga sa stal v 25 rokoch. Legendárny módny dom v tom čase prežíval ťažké časy. Len bohatý archív mu pripomínal jeho veľkosť a slávnych klientov z XX. storočia. Nicolas sa však nebál ťažkostí a vyvolal rozruch.

Avantgardný dizajnér roka, najlepší návrhár dámskej módy a jediný tvorca na zozname 100 najvplyvnejších ľudí na svete, ktorý získal cenu Vogue Fashion Awards.

Toto sú niektoré z najpamätnejších ocenení, ktoré získal počas prvých piatich rokov svojho pôsobenia v spoločnosti Balenciaga. Netreba dodávať, že sa podnikanie rozbehlo. V butikoch sa tvorili rady, možno prvýkrát za posledných 40 rokov.

Po 15 rokoch ako najtalentovanejší návrhár súčasnosti Ghesquière opustil spoločnosť Balenciaga. V novembri 2013 sa stal vedúcim dámskej línie Louis Vuitton.

Pred jeho prvou prehliadkou pre LV dostali módni redaktori od Nicolasa krátky list. “Nezabúdajte, že čokoľvek klasické sa za také kedysi nepovažovalo.” Táto kolekcia bola vyhlásená za hlavný triumf parížskeho týždňa módy.

Louis Vuitton, jeseň/zima 2014/2015
Louis Vuitton, jeseň/zima 2014/2015

Nový pohľad na estetiku značky, aktualizované kabelky a inšpirácia zo 60. a 70. rokov. Ghesquière začal svoje víťazné ťaženie v spoločnosti Louis Vuitton. Radikálne zmenil koncepciu línie a vytvoril nový štýl značky. Prelínal tradíciu viac ako storočnej histórie s futurizmom, avantgardou a vlastnou víziou moderného odievania.

Rok po nástupe do LV udelil denník The Wall Street Journal Ghesquièrovi ocenenie “Inovátor roka”. V decembri 2014 získal cenu British Fashion Award pre najlepšieho medzinárodného dizajnéra.

Louis Vuitton cruise collection 2020
Louis Vuitton cruise collection 2020

LOUIS VUITTON DNES

V súčasnosti značka nielenže úspešne uspokojuje potreby konzervatívnej i náročnej klientely, ale rozširuje svoj záber aj o nové oblasti módy. Louis Vuitton láka aj hráčov na spoluprácu s League of Legends a športovcov na spoluprácu s NBA.

Konglomerát nezabúda na svoje historické dedičstvo. LVMH sponzoruje obnovu historických budov (napríklad rekonštrukciu legendárnej budovy La Samaritaine v centre Paríža), vytvára významné a medzinárodné umelecké projekty: podobne ako Marc Jacobs, aj Virgile Ablo intenzívne spolupracuje s umelcami. Samostatné impérium, celá značka sa zrodila pred viac ako 160 rokmi vďaka jednému podnikavému 16-ročnému chlapcovi, ktorý bol pre svoj sen ochotný urobiť čokoľvek.

LOUIS VUITTON DNES

15 ZAUJÍMAVÝCH FAKTOV O ZNAČKE LOUIS VUITTON

15 najzaujímavejších a málo známych faktov o francúzskom módnom dome:

  1. Najneobvyklejším výrobkom značky je posteľ s kufrom, ktorú Louis Vuitton vytvoril na žiadosť belgického cestovateľa. Bol to obdĺžnikový kufor s pevným rámom a zabudovanou postieľkou.
  2. V priebehu rokov zdobil tento ikonický monogram nielen tašky a kufre, ale aj autá, slnečné okuliare, uteráky, lampy, hodinky, posteľnú bielizeň a dokonca aj kondómy.
  3. V roku 2014 vytvoril módny dom špeciálny kufor pre majstrovstvá sveta vo futbale.
  4. V septembri 2007 uverejnila americká verzia časopisu Vogue reklamu Louis Vuitton s Michailom Gorbačovom v hlavnej úlohe.
  5. Na oslavu 118. narodenín legendárneho monogramu uviedla spoločnosť LV na trh boxovacie vrece, rukavice a podložku. Súbor bol vydaný v limitovanom náklade 25 kusov.
  6. Módny dom uviedol na trh svoje prvé vône v 20. rokoch 20. storočia, ale exkluzívne receptúry sa stratili počas druhej svetovej vojny, takže značka ich od roku 1946 prestala vyrábať. Parfumové linky boli obnovené v roku 2016.
  7. V súčasnosti sú výrobky značky LV najviac falšovanými výrobkami na svete.
  8. Koncom 19. storočia Louis Vuitton a jeho syn vynašli inovatívny zámok, ktorý bol rovnako pevný ako zámky používané v bankových trezoroch. Tento zámok sa stále používa v kufroch LV.
  9. Tašky tejto módnej značky sa testujú s otvoreným ohňom a ťažkými závažiami.
  10. Jedným z najznámejších fanúšikov tohto módneho domu je Kanye West, ktorý názov značky spomína vo svojich piesňach viac ako 20-krát.
  11. Jedným z hlavných športových podujatí, ktoré spoločnosť sponzoruje, je plachetnica Louis Vuitton Cup. Toto podujatie má štatút kvalifikácie na Americký pohár, jednu z najprestížnejších športových súťaží v jachtingu.
  12. Spoločnosť Louis Vuitton vytvára pre všetky svoje budovy jedinečný architektonický štýl.
  13. Značka je súčasťou skupiny LVMH, ktorá zahŕňa 70 značiek vrátane Christian Dior, Donna Karan a Givenchy. M a H sú skratky pre Moët Hennessy.
  14. Do roku 1998 Louis Vuitton vyrábal len tašky a kufre. V roku 1998 prišiel nový umelecký riaditeľ Marc Jacobs a rozšíril spoločnosť o oddelenia obuvi, konfekcie, šperkov a doplnkov.
  15. Od roku 2000 sa na propagačných fotografiách značky objavujú: Herci Jean Renault a Clive Owen, herečky Scarlett Johansson, Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Uma Thurman, režisér Francis Ford Coppola, hudobníci Keith Richards, David Bowie, Bono a jeho manželka, speváčky Beyonce, Jennifer Lopez, Lady Gaga, športovci Pele, Diego Maradona, Andre Agassi, Zinedine Zidane, Mohammed Ali, astronauti Sally Ride, Buzz Aldrin a James Lovell.

KNIHY O LOUIS VUITTON

Top 4 knihy, ktoré rozprávajú príbeh slávnej značky Louis Vuitton:

100 Legendary Trunks: Louis Vuitton
“100 Legendary Trunks: Louis Vuitton”. Pierre Léonforte a Éric Pujalet-Plaà, autori tohto fascinujúceho diela, predstavujú čitateľom históriu vzniku a vývoja módneho domu Louis Vuitton.


Kniha “Louis Vuitton catwalk” je ďalšou kompiláciou, ktorá predstavuje príležitosť vidieť všetky hlavné kolekcie, na ktorých pracoval prvý kreatívny riaditeľ LV Marc Jacobs (1998-2013).
Louis Vuitton / Marc Jacobs
Kniha “Louis Vuitton / Marc Jacobs” je jedinečnou zbierkou novinových článkov, výstrižkov a článkov z populárnych časopisov, ktoré sa týkajú rôznych udalostí súvisiacich s francúzskou značkou.
Travellers' tales bags unpacked
«Travellers’ tales bags unpacked» je zberateľská edícia s úžasnými príbehmi známych osobností a náročných cestovateľov, ktorí sa delia o svoje skúsenosti s používaním kufrov a tašiek LV (od 20. storočia až po súčasnosť).

Posledné tri knihy zaradené do nášho výberu vyšli pod editorstvom módneho domu v limitovanom náklade.


ZÁVER

Louis Vuitton je prémiová značka, ktorej výrobky sú veľmi žiadané na celom svete. Módny dom vyrába nielen najlepšie tašky, ale aj značkovú obuv, luxusné hodinky, svetlé a štýlové oblečenie. Mnohé veci s logom LV sú limitované edície, ktorých hodnota presahuje desiatky tisíc dolárov.

Spoločnosť uplatňuje v mnohých momentoch jedinečnú marketingovú politiku, ktorá kladie dôraz len na exkluzivitu a hodnotu svojich výrobkov. Sme presvedčení, že francúzska značka je hodná nasledovania nielen v módnom priemysle, ale aj v mnohých iných oblastiach.


Fashionista | Last Updated:   August 12, 2022